tirsdag den 22. august 2017

Interrail i Østeuropa 1/3 - Kraków, Ljubljana og Split

Hvor? Østeuropa (Kraków, Polen √ – Ljubljana, Slovenien √ – Split, Kroatien √ – Bled, Slovenien – Wien, Østrig – Budapest, Ungarn)
Hvornår? 15. august-4. september
Hvem? Jonathan og Jacob

3. dage i Krakow, 3. dage i Ljubljana, Split i Kroatien, sol og sommer, cykel-, gå- og svømmeture, kortspil, pub crawl, nye mennesker, Auschwitz, diverse restaurant- og cafébesøg og timevis af timer i tog - det er hvad vores første uges interrail er gået med.

15. august - 1. stop: Krakow

Endelig blev det tirsdag den 15. august AKA. startdatoen for 3 ugers eventyr rundt i Østeuropa sammen med 2 af mine allerbedste venner. Vi havde lavet et udkast til hvilke lande, byer og steder vi skulle besøge, men har aldrig haft nogen faste planer.
På vores første strækning fra Aarhus-Hamburg var der ingen pladser i det tog, vi havde regnet med at skulle på, hvilket resulterede i 3 timers forsinkelse. Udover det har der ikke været de store komplikationer med togene. I Berlin opdagede vi 2 minutter før afgang, at vi stod på den forkert perron, men efter en frisk spurt med rygsæk und alles, klarede vi det alligevel.

16. august - Krakow, Polen (1/3)
Efter ca. 24 timers togrejse ankom vi endelig til vores første stop. Jeg kendte intet til Krakow, men blev meget positivt overrasket. Det er en en utrolig smuk by, som har meget at byde på + det er et sted, hvor man kommer meget langt for pengene

17. august - Auschwitz og Birkenau (2/3)

Om mandagen tog vi ud til Auschwitz, hvilket har været det eneste 'must see' på vores tur. Det var en meget emotionel tur. Selvom man har set utallige dokumentarer og film om det, har arbejdet med det i skolen og står midt i koncentrationslejrene og ser ofrenes ejendele, sko og hår, er det meget svært at forstå, at så grusomme ting rent faktisk har fundet sted i virkeligheden. Vi var alle tre enige om, at det var en stor oplevelse.

18. august - Cykel- og svømmeture i Krakow + nattog til Ljubljana (3/3)

Tirsdag lejedede vi cykler og tog ud og svømmede i Lake Zakrzowek, som er en stor smuk sø omgivet af klipper i udkanten af Krakow, hvor vi tilbragte en stor del af dagen. Om aftenen k
øbte vi billetter til en sovekabine i toget på en af strækningerne mod Ljubljana for €10,00/person. Det var en mere behagelig oplevelse end natten på gulvet i et polsk tog på første rejsedag.

19. august - på opdagelse i Ljubljana, Slovenien (1/3)

Om onsdagen ankom vi til Sloveniens hyggelige hovedstad. Vi havde hørt flere sige, at den minder meget om Aarhus, og der var helt sikkert noget om snakken. Centrum af byen snor sig omkring åen, hvor der ligger caféer og restauranter for enhver smag, og hvorfra man kan se byens borg på toppen af et af de bjerge og bakker, som omringer byen. Vi tilbragte en stor del af tiden i Ljubljana sammen med 6 søde jævnaldrende backpackere, som vi havde mødt på vores hostel.

20. august - Ljubljana, Slovenien (2/3)
Vi hikede op til byens borg, hvor der ventede os en smuk udsigt over Ljubljana. Vi spiste endnu engang is til frokost, drak kaffe og spillede kort på en café ved åen. Vi mødtes med de andre backpackere på en restaurant om aftenen, hvor jeg imponerede ved at spise en gigantisk pizza med laks helt selv - no regrets.

21. august - sidste dag i Ljubljana + nattog til Split, Kroatien (3/3)

Vores sidste dag i Lubljana kunne heller ikke siges at være særlig stressfremkaldende. Ordene sightseeing, gåture, kortspil, kaffe, is og skønt vejr opsummerer dagen meget godt.

22. august - Split, Kroatien (1/4)

Tidligt om morgenen ankom vi til den smukke havneby Split i Kroatien. Jeg har været i Split én gang før tilbage i 2010 på familieferie og jeg er rimelig sikker på, at vi drak kaffe og øl på en lokal restaurant, som jeg spiste aftensmad på for 7 år siden. Vi tilbragte en stor del af dagen på stranden og udforskede gaderne i Split.

Alle hostels vi har boet på indtil videre har været rigtig gode og har ligget meget centralt, så vi nemt har kunnet gå rundt til byernes forskellige attraktioner. Vi tager én dag ad gangen, nyder hinandens selskab, og ser hvor vi lander. Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer til at ske i næste uge.