onsdag den 8. november 2017

Argentina og Uruguay 1/2

Hvor? Argentina (Buenos Aires, San Martin de los Andes, Bariloche) og Uruguay (Montevideo)
Hvornår? 1.-15. november 2017
Hvem? Gruppeturen 
Argentina: De syv søer - årets rejse med Viktors Farmor med min farmor som rejseleder


1.-2. november: Aarhus-Buenos Aires
Første morgen i november hoppede jeg på linje 888 direkte til Kastrup Lufthavn fra Aarhus Rutebilstation, hvor jeg mødtes med min kære farmor, og gruppen vi skulle have med til Sydamerika. Flyruten hed København (CPH)-London (LHR)-Buenos Aires (EZE), og efter henholdsvis 1,5 og 14 timer i fly nåede vi frem til vores centraltbeliggende hotel på verdens bredeste gade, Avenida de 9. de Julio, i Argentinas livlige hovedstad. 

Vi lagde ud med et visit til flere af Buenos Aires alsidige bydele, som endte med empanadas og vin på en lokal restaurant i det berømte farvestrålende nabolag La Boca.

3. november: ranchbesøg, BA
Fredag brugte vi det meste af dagen på en ranch nær byen. Da vi stod af bussen, fik vi stukket en lun empanada i hver hånd, inden vi vovede os ud på en kort ridetur. Frokosten stod på stor BBQ med både pølser, kylling og bøffer med den smagfulde argentinske dressing chimichuro. Med proppede maver stod resten af programmet på tangoshow, sang og ringridning, inden turen gik tilbage til midtbyen.

Flashback: Med Rotarys enestående udvekslingsprogram blev jeg venner med 3 argentinske udvekslingsstudenter, Sebastian, Abigail og Luciano, i løbet af min tid i USA. Fredag aften hentede Seba mig ved mit hotel og tog mig med til en BBQ ved nogle af hans venner. Efter næsten 2,5 år var det fuldkommen surrealistisk at være sammen med ham igen. 

4. november: un día fantastico con mis amigos argentinos en BA
Om lørdagen havde min farmor givet mig fri som assisterende rejseleder, så jeg kunne bruge hele dagen sammen med min argentinske venner. Seba viste mig hans 10-etagers universitet med 22.000 studerende som b.la. rummede 2 Starbucks (!!) og et lille kunstmuseum. Senere mødtes vi med Abi, som havde ryddet sin kalender og taget en bustur på intet mindre end 12 timer for at se mig. Vi spiste frokost og is med det hvinende søde karamellignende dulce de leche, som argentinerne propper i alt dessert, de kommer i nærheden af. Herefter tog vi ud til den smukke rosenhave, Paseo El Rosedal, hvor blomsterne lige var sprunget ud, da Argentina har forår, når vi har efterår. 

Senere købte vi lokale pastries som vi spiste i Sebas lejlighed mens vi drak den argentinske drik mate, som smager lidt ligesom en meget stærk grøn te. Om aftenen mødtes vi med Lucho, sidste del af slænget, samt 4 af Sebas venner og tog rundt til forskellige museer i byen, inden vi spiste aftensmad ved 00.30-tiden. Natten endte med at de alle 7 fulgte mig helt tilbage til hotellet på Avenida de 9 de Julio. Jeg havde aldrig drømt om, at jeg ville få sådan en fantastisk dag i Buenos Aires - det var fuldkommen magisk.

5. november: Buenos Aires-San Martin de los Andes
Om morgenen fløj vi til den hyggelige bjergby San Martin de los Andes, som ligger i en smuk dal op ad den store sø Lacár ca. 50 km fra Chile. Roen, hyggen og den kølige friske luft stod i stor kontrast til vores dage i pulserende Buenos Aires, hvor temperaturen havde nået op på 26 grader. Rivalerne spillede fodboldkamp, så der var begrænsede mængder af folk på gaden, og ind imellem lød der ærgelse og jubelråb fra de forskellig caféer og huse i byen.
Det er første gang jeg har besøgt et spansktalende land. Den argentinske accent er meget anderledes end den spanske, jeg primært er blevet undervist i. F.eks udtales ella, som betyder hun, escha her i Argentina, hvorimod en spanier ville udtale det eja.

6. november: Nationalparken Lanín
I hyggelige San Martin de los Andes boede vi på det mest charmerende lille hotel med pejsestue, lammeskind, træbjæler i loftet og friskpresset appelsinjuice på morgenbordet. Argentinere elsker søde sager lige fra morgenstunden. Jeg overdriver ikke, når jeg skriver, at alle morgenmadsbuffeter indtil videre har indeholdt et halvt til et helt sønderjysk kagebord.

17.46: Vi lytter til argentinsk musik, mens vi kører gennem Patagoniens fortryllende landskab i den bjergrige nationalpark Lanín opkaldt efter parkens vulkan, som i høj grad minder om Japans Mount Fuji. Det ligner, at der med rund hånd er blevet drysset flormelis på alle bjergtoppene. Kontrasten mellem den kridhvide sne og de mørkebrune klippeformationer er en fryd for øjet. Den kolossale flod i den frodige natur samt solstrålerne og den lune temperatur gør bestemt heller ikke oplevelsen værre.

7. november: San Martin de los Andes-Bariloche
11.05: Vi kører på en af verdens 15. smukkeste ruter i de syv søers land. Vi har vendt snuden sydpå mod byen Bariloche, hvor vi har 3 overnatninger. Vores nuværende lokale guide, Mercedes, fortæller flittigt om Patagoniens dyre- og planteliv, mapucheindianerne og de stolte argentinske traditioner med en nybrygget kop mate i hånden.

Og nu - billeder:

Nogle af de mamge flotte kager (jeg er overbevist om at størstedelen indeholder et element af dulce de leche)
Nogle af de mange flotte kager (jeg er overbevist om at størstedelen indeholder et element af dulce de leche)


Sebastian, Abigail og jeg


Paseo El Rosedal


Paseo El Rosedal



Paseo El Rosedal


Is er der altid plads til. Det går lige i hjertet.


Lidt pizza blev det også til


Abi, Lucho, Seba og jeg


Én af de mange smukker søer i Patagonien


Vores første hotel. Eller også var det bare et sted vi spiste vores medbragte madpakker ;-)


Der var en sørme en sø mere.

Fårene havde lige fået lam.



1 kommentar:

  1. Det med kagebordet har helt sikkert noget at gøre med, at det er Michael, der har pakket rejsen til jer. Han er vild med kager på alle tider af døgnet.. Og den kærlighed giver han videre til sine gæster (-:

    SvarSlet