fredag den 5. januar 2018

Nytår i Finland

Hvor? Rovaniemi og Pellon (Lapland, Finland)
Hvornår? 29. december 2017-5. januar 2018
Hvem? Juulianna (Finland), Amanda (Sverige) og Sebastian (Argentina) fra mit udvekslingsår i USA 2014/15

Den 26. december bestemte jeg mig for at købte en billet til et fly mod Rovaniemi, Finland d. 29. december 2017. 

But why? Sebastian har rejst hele vejen fra dejlige Argentina, hvor jeg besøgte ham i november, og han tager en rundtur rundt i Skandinavien, hvor han, sammen med Amanda, b.la. besøger Juulianna i Finland. Og sådan en hyggelig reunion vil jeg da ikke gå glip af.


Jeg havde arrangeret det hele med Juulianna, så Amanda og Seba faktisk ikke vidste, at jeg kom. De hentede mig i Rovaniemi Lufthavn, hvor Juulianna havde fortalt, at der ville være et smukt fyrværkerishow, så de ikke fattede mistanke.

Selve turen
I Rovaniemi, som er byen, hvor Juulianna studerer, har vi b.la. besøgt julemanden i Santa's Village, shoppet og holdt en fed nytårsaften med Juuliannas søde venner. 
I Pello, Juuliannas hjemby, tog vi ud til en rensdyrgård, hvor vi fik lov til at håndfodre og klappe rensdyrene. Vi kørte på snescooter, bowlede, stod på skøjter og så Juulianna træne ishockey. Om onsdagen kørte vi ud i en grantræskov, hvor vi kælkede, ristede pølser over bål og spiste amerikanske s'mores. Samme aftens spiste vi rensdyr, hvilket jeg aldrig har smagt før.
Jeg blev syg natten til den 4., så jeg var desværre ikke med ude og stå på ski, men sådan kan det jo gå.

Denne spontane tur til Finland har været helt fantastisk og uden Rotary havde denne tur aldrig fundet sted.





P.S. Sebastian kommer til Aarhus den 8. januar, hvor jeg skal have vist ham lidt af hyggelige Aarhus inden han flyver sydpå den 10. januar.


Og nu - billeder:










Ingen kommentarer:

Send en kommentar